Poques coses són tan satisfactòries com veure el resultat d’una feina feta; construir, fer, aconseguir. Apoderament individual i col·lectiu, reafirmació de les capacitats i reconeixement. El nom del projecte cooperatiu, Handwork, ja ens ho indica: és la feina feta amb les mans. A partir de les inquietuds de l’alumnat, de manera cooperativa es fa, es construeix: des de pintar cadires per a l’espai peatonal de la ciutat a coure magdalenes, cultivar calçots per fer una calçotada a l’institut o construir espais de joc per a una escola bressol de la ciutat.
El voler fer comporta una necessitat d’aprendre. En aquest cas, i revertint els efectes de la desafecció a l’aprenentatge que arrossega part de l’alumnat, és la seva pròpia curiositat la que porta a la voluntat d’aprendre. És en aquest cas quan acudim a experts de diferents àmbits, element que suposa un plus de motivació.
Des de l’educació per a la ciutadania democràtica es planteja la necessitat de finalitzar els projectes educatius, les unitats, emprenent accions reals. En aquest cas, les accions reals són el principi, i tenen una gran repercussió a l’entorn proper: l’institut, altres centres educatius, la ciutat. Participem contribuint, contribuïm participant.