Handwork Coop és sobretot una cooperativa d'alumnes. Això és el que vertebra la idea i el model de Handwork, bàsicament les metodologies i els valors del cooperativisme al servei de la motivació dels alumnes per aconseguir l'objectiu final: Les colónies de final de curs.
Els alumnes, organitzats en una cooperativa i acompanyats pel professorat, trien què fer i aprenen a fer-ho. A partir d’aquí comença el camí de Handwork que, igual que l’aula, és obert. Cada any es va amotllant, millorant, canviant en funció dels alumnes, de les idees, de les oportunitats. És la primera cooperativa d’alumnes creada per a Aula Oberta i dins d’un institut públic. Els alumnes de 3r i 4rt d’ESO que en formen part treballen la meitat de les hores lectives reforçant les competències bàsiques i l’altre meitat, realitzant productes, serveis i activitats que ells mateixos gestionen i elaboren.
Es buscà assessorament d’AraCoop per tal de poder-se organitzar com a cooperativa, una idea que ja es defensa des de diferents àmbits educatius i d’aprenentatge (Pujolàs i Lago, 2011; Slavin, 1985). L’alumnat, reunit en assemblea com a mínim un cop a la setmana, decideix i organitza els diferents projectes, així com també tracta els possibles conflictes sorgits entre ells. Així, les bases cooperatives de l’economia social i solidària, formen part de les seves relacions interpersonals i del compromís mutu que adquireixen en formar part del projecte.
Conscients de la importància de les eines que donem als joves per governar-se,s'ha encetat una nova manera d’organització interna basada en el sistema sociocràtic. Tot i que la seva aplicació requereix bastant esforç, guiatge i paciència al principi, un cop l’alumnat assimila i es fa seva la dinàmica de treball i discussió guanya molta autonomia i valors i pautes que els poden servir en molts àmbits de la seva vida un cop deixin la seva etapa a l’institut: compromís, escolta, participació, capacitat de gestió grupal, funcionalitat, argumentació, consentiment, posicionament i presa de decisions.